Cyfrowy świat z jednej strony ułatwia nam naukę, pracę, kontakt z bliskimi, ale z drugiej może nieść za sobą pewne zagrożenia. Młodzi ludzie, uczniowie, którzy w sieci spędzają coraz więcej czasu, są grupą szczególnie na nie narażoną. Świadomość zagrożeń oraz znajomość sposobów zapobiegania im są kluczowe dla bezpieczeństwa najmłodszych. Ważną rolę w tym procesie pełnią nauczyciele, którzy przekazują wiedzę i pokazują konkretne narzędzia ochrony.
Dlatego tworzymy OSEhero – grupę zaangażowanych nauczycieli, którzy we współpracy z ekspertami OSE będą przekazywać wiedzę o bezpieczeństwie w internecie uczniom, pedagogom oraz rodzicom.
Jaki jest cel projektu?
Celem projektu jest zbudowanie społeczności nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych, którzy wyposażeni przez ekspertów OSE w wiedzę i narzędzia będą przewodnikami po cyfrowym świecie dla uczniów, innych nauczycieli i rodziców.
Dzięki projektowi OSEhero zwiększy się świadomość dotycząca cyberzagrożeń w szkołach oraz umiejętność bezpiecznego korzystania z internetu. Uczniowie, nauczyciele i rodzice będą wiedzieli, jak reagować na niebezpieczne sytuacje w sieci, jak im zapobiegać oraz gdzie szukać pomocy w przypadku zagrożenia. Udział w projekcie pozwoli nauczycielom i całej społeczności szkolnej wspierać pozytywne zachowania online oraz rozwijać kompetencje cyfrowe w procesie nauczania, w tym umiejętność krytycznego myślenia i refleksyjnego wykorzystywania zasobów znajdujących się w internecie.
Celem projektu jest nie tylko przekazanie wiedzy, ale przede wszystkim włączenie nauczycieli w aktywne działania w swoich szkołach.
Uczestnicy projektu OSEhero będą mogli organizować inicjatywy dotyczące bezpieczeństwa oraz aktywnie korzystać z materiałów edukacyjnych.
Kto jest organizatorem projektu?
Organizatorem i wykonawcą projektu OSEhero jest NASK-PIB. Projekt jest realizowany w ramach programu Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.
Do kogo skierowany jest projekt?
Projekt adresowany jest do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych podłączonych do Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej lub będących w procesie podłączania. Do projektu dołączyć może każdy nauczyciel, niezależnie od tego, jakiego przedmiotu uczy, a także dyrektor, szkolny pedagog, psycholog lub bibliotekarz.
Jak dołączyć do projektu?
Rejestracja do edycji 2024/2025 zastała zakończona.
Jakie zadania czekają uczestników projektu OSEhero?
- Upowszechnianie (w dowolnej formie) w swojej szkole materiałów edukacyjnych dotyczących cyberbezpieczeństwa przygotowanych przez ekspertów OSE.
- Realizacja co najmniej dwóch inicjatyw w swojej szkole z zakresu cyberbezpieczeństwa i zgłoszenie ich za pośrednictwem Portalu (np. spotkania tematyczne dla rady pedagogicznej, zajęcia dla uczniów, spotkania z rodzicami, spotkania dla społeczności szkolnej, konkursy, projekty szkolne i międzyszkolne, udział w Dniu Bezpiecznego Internetu).
- Udział w co najmniej jednym szkoleniu i dwóch spotkaniach przy kawie zorganizowanym dla uczestników w ramach projektu OSEhero.
Jak zorganizowany jest projekt?
OSEhero to projekt realizowany w cyklach roku szkolnego. Każda edycja rozpoczyna się na początku roku szkolnego rekrutacją do projektu, a kończy w czerwcu kolejnego roku kalendarzowego nadaniem uczestnikom, którzy zrealizowali wyznaczone zadania – tytułów OSEhero.
Wszystkim uczestnikom projektu zapewniamy:
- dostęp do wiedzy i narzędzi (materiałów edukacyjnych);
- zamkniętą grupę na Facebooku jako platformę wymiany wiedzy oraz komunikacji w ramach społeczności OSEhero;
- możliwość dzielenia się doświadczeniami z projektu;
- certyfikat i tytuł OSEhero ważny przez kolejne dwa lata szkolne, przyznany po spełnieniu warunków projektu oraz pozytywnej weryfikacji ze strony organizatora.
Poniżej ciekawe materiały do wykorzystania przez nauczycieli i dla rodziców.
Prezentacja z ostatniego spotkania przy kawie
Prezentacja z ostatniego spotkania przy kawie o generatywnej sztucznej inteligencji. Gościem spotkania była - Katarzyna Gańko - starszy specjalista ds. programów edukacyjno - informacyjnych, NASK.

Prezentacja z czwartego szkolenie „Sztuczna inteligencja w rękach oszustów – jak się bronić?”
Prezentacja z czwartego szkolenia „Sztuczna inteligencja w rękach oszustów – jak się bronić?”. Gościem spotkania była Anna Kwaśnik - ekspertka ds. budowania świadomości cyberbezpieczeństwa w NASK.

Prezentacja z czwartego spotkania przy kawie "O cyberhigienie"
Prezentacja z czwartego spotkania przy kawie "O cyberhigienie". Gościem spotkania była - Zuzanna Polak – kierownik Zespołu Zarządzania Wiedzą w Obszarze Cyberbezpieczeństwa (Dział Profilaktyki Cyberzagrożeń, NASK).

Prezentacja z trzeciego spotkania przy kawie "O inicjatywach"
Prezentacja z trzeciego spotkania przy kawie "O inicjatywach". Spotkanie przeprowadził Marcin Tomczyk (NASK) – koordynator projektu OSEher

Poradnik dla rodziców „Nastolatki i gry cyfrowe”
Poradnik omawia popularne wśród dzieci i młodzieży zjawisko gamingu. Przedstawiono w nim pozytywne oraz negatywne aspekty gier cyfrowych.

Poradnik dla rodziców „Sharenting i wizerunek dziecka w sieci”
Publikacja omawia zjawisko sharentingu oraz przedstawia zagrożenia, jakie mogą być związane z nierozważnym udostępnianiem wizerunku dziecka w sieci. Rodzice znajdą w poradniku także praktyczne wskazówki.

Poradnik dla rodziców „Szkodliwe treści w internecie. NIE AKCEPTUJĘ, REAGUJĘ!”
Publikacja przedstawia zagadnienia związane ze szkodliwymi treściami, z jakimi mogą się spotkać dzieci w internecie. Materiały omawiają wybrane niebezpieczne zjawiska oraz ich wpływ na nieletnich.

Poradnik dla rodziców „Sexting i nagie zdjęcia. Twoje dziecko i ryzykowne zachowania online”
Poradnik omawia zjawisko sextingu. W publikacji przybliżono niebezpieczeństwa związane z podejmowaniem przez dzieci i młodzież ryzykownych zachowań w sieci. Materiały zawierają również wskazówki, co zrobić, gdy dziecko stanie się ofiarą lub sprawcą.

Poradnik dla rodziców „Cyberprzemoc. Włącz blokadę na nękanie”
Poradnik dla rodziców omawia problem cyberprzemocy wśród młodych użytkowników sieci. Przedstawiona zostaje skala zjawiska, prawne aspekty i konsekwencje oraz praktyczne porady dotyczące działań pomagających chronić dzieci i młodzież.

Poradnik dla rodziców „FOMO i nadużywanie nowych technologii”
Publikacja porusza zagadnienie związane ze zjawiskiem nazywanym FOMO, czyli lękiem przed odłączeniem od sieci. Poradnik omawia problem nadużywania nowych technologii przez dzieci i młodzież.